maanantai 26. tammikuuta 2015

Tervetuloa!

Ja terve! Tämän wannabe-vegaanin tie vegaaniuteen alkoi tammikuisesta Vegaaniliiton vegaanihaasteesta. Tavoitteena on täysvegaanius sitten joskus, sitä ennen kuitenkin vasta harjoittelen vegaanista elämää.

Tammikuun aikana olen tutustunut uusiin raaka-aineisiin, huomannut voivani paremmin ja oppinut paljon ruoanlaitosta. Olen tykästynyt vegaaniseen ruokaan niin kovin, että aion jatkaa tätä matkaa vielä tammikuun jälkeenkin. Wannabe-veganismi sallii kuitenkin satunnaisen epävegaanisen ravinnon, mikäli mitään muuta ei ole saatavilla. Voisin kai sanoa jatkavani vähintäänkin niin sanottuna kotivegaanina.

Olen toki jo pidemmän aikaa ollut jotenkin kiinnostunut veganismista, mutten aiemmin ole uskaltanut tehdä tätä loikkausta lihaanista vegaaniksi. Nyt, tuon vegaanihaasteen myötä, olen päässyt tutustumaan tähänkin taiteenlajiin. Korostan, että olen todellakin wannabe-vegaani ja veganismini rajoittuu lähinnä vegaaniseen ruokavalioon. Ja toki yritän muissakin valinnoissa ajatella vegaanin kannalta.

Mitään sen suurempaa aatteellista minulla ei tässä ole takana. Toki eläinten hyvinvointi on minulle tärkeää. Lihaa ja maitotaloustuotteita syödessäni tunsin jotenkin vähän huonoakin omaatuntoa välillä. Sitä oli vain niin helppo tuudittautua siihen uskoon, että joo joo, syömäni lehmät ovat varmasti olleet onnellisia ja kanatkin munivat intopinkeenä vain minua varten onnellisina. Totuushan on vähän toinen. Ei ne lehmät niin onnellisia ole sitten kuitenkaan, vaikka niin meijerit ja lihajalostamot mainostavatkin.

Yksi peruste vegaaniudelle on puhtaampi ruoka ja niin ollen myös terveysvaikutukset. Minä olen huomannut jo tässä vajaan kuukauden aikana esimerkiksi sellaisen seikan, että migreenini, joita ennen oli vähintään yhtenä päivänä viikossa, ovat jääneet pois. Tadaa! Lisäpisteet veganismille. Toisekseen, kun tietää mitä syö ja jättää pitkälle prosessoidut tuotteet, kuten makkarat sun muut sinne hyllyihinsä, jättää jälkensä myös ympäristön hyvinvointiin. Lihaanin hiilijalanjälki on monta kertaa vegaanin samanmoista suurempi. Toki vegaanikin pystyy valinnoillaan hiilijalanjälkeä kasvattamaan reilustikin, mutta on se silti lihaanin sellaista pienempi.

Minä olen siis ihan aloittelija tässä hommassa, mutta jotenkin niin innostunut asiasta, että haluaisin toitottaa tätä valaistumistani koko maailmalle. Siksi tämä blogi. Koittakaa kestää. Luvassa ruokapostauksia ja sekalaista huttua ja juttua. Vielä kerran, tervetuloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti